Katedra Podstaw Informatyki
Politechnika Wrocławska

POSTĘPOWANIE O NADANIE TYTUŁU PROFESORA

PROCES Z PUNKTU WIDZENIA KANDYDATA

Komentarze ogólne

  1. Postępowanie o nadanie tytułu profesora jest inicjowane przez kandydata poprzez złożenie wniosku wraz z dokumentacją, która ma uzasadniać wniosek. Wybór momentu złożenia wniosku jest decyzją kandydata i to on podejmuje ryzyko. Należy brać pod uwagę, że w przypadku decyzji negatywnej kandydat nie może składać wniosku wcześniej niż za 3 lata, a w sytuacji znaczącego zwiększenia dorobku nie wcześniej niż za rok.
  2. W interesie kandydata jest przedstawienie dokumentacji kompletnej, precyzyjnej i skoncentrowanej na faktach mających istotne znaczenie dla oceny wniosku. Nieścisłości, błędy, przemilczenia w istocie mogą zwiększyć ryzyko odrzucenia wniosku, a co najmniej mogą wydłużyć/utrudnić postępowanie. Niecelowe jest przedstawianie informacji o osiągnięciach nie mających żadnego wpływu na ocenę wniosku.
    Należy pamiętać, że przedmiotem oceny są osiągnięcia naukowe zaś publikacje, wdrożenia, patenty, itp. są jedynie formą dokumentacji osiągnięcia.
  3. W przypadku zaistnienia nowych okoliczności mających istotne znaczenie dla oceny wniosku, celowe jest powiadomienie rady prowadzącej postępowanie. Okolicznością taką może być na przykład odkrycie błędu w podanych danych, odkrycie błędu w wynikach naukowych, czy też zmiana statusu publikacji.
  4. Decyzja o nadaniu tytułu profesora może zostać unieważniona w wyniku wznowienia postępowania. Przesłanką są „ujawnione okoliczności wskazujące na to, że stopień doktora lub doktora habilitowanego albo tytuł profesora został nadany na podstawie dorobku powstałego z naruszeniem prawa, w tym praw autorskich, lub dobrych obyczajów w nauce. W przypadku naruszenia osobistych praw autorskich utrata prawa do posługiwania się tytułem jest obligatoryjna: rada stwierdza nieważność postępowania, „jeżeli w pracy stanowiącej podstawę nadania tytułu lub stopnia osoba ubiegająca się o tytuł lub stopień przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego”.
    Dlatego kandydat powinien dochować szczególnej staranności i posiadać wystarczające dowody na autorstwo osiągnięć naukowych będących podstawą wniosku.
  5. Kandydat powinien upewnić się, że spełnia warunki formalne okreslone ustawą. W przypadku niestandardowym (np. promotorstwo w przewodach prowadzonych za granicą), postępowanie może być usprawnione poprzez przedstawianie dokumentów potwierdzających stan faktyczny przedstawiony we wniosku lub metod sprawdzenia tych danych (wskazanie repozytoriów informacji o zakończonych przewodach doktorskich, itp.)
  6. W przypadku decyzji negatywnej kandydat ma prawo złożyć odwołanie w trybie przewidzianym w ustawie. Należy podkreślić, że błędy proceduralne, uchybienia formalne itp. należy oceniać w kontekście wpływu, jaki miały na podjętą decyzję. Analiza odwołania jest tym łatwiejsza, im bardziej odwołanie wskazuje na istotne przyczyny mające wpływ na podjęcie błędnej, w odczuciu kandydata, negatywnej decyzji. Przyczynami takimi może być między innymi powołanie recenzentów pozostających w konflikcie osobistym z kandydatem na tyle istotnym, by mógł wpłynąć na nieobiektywność recenzji.
  7. Warunki nadania tytułu profesora określone są w art. 26 ustawy. Kandydat powinien udokumentować, że każdy z tych warunków jest spełniony. Warto tu przytoczyć art. 26:
    Art. 26. 1. Tytuł profesora może być nadany osobie, która uzyskała stopień doktora habilitowanego lub osobie, która nabyła uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a oraz:
    1. posiada osiągnięcia naukowe znacznie przekraczające wymagania stawiane w postępowaniu habilitacyjnym;
    2. posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami badawczymi realizującymi projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub zagranicznych lub odbyła staże naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych, lub prowadziła prace naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych;
    3. posiada osiągnięcia w opiece naukowej – uczestniczyła co najmniej:
      1. raz w charakterze promotora w przewodzie doktorskim zakończonym nadaniem stopnia oraz
      2. raz w charakterze promotora pomocniczego w przewodzie doktorskim zakończonym nadaniem stopnia lub uczestniczy w charakterze promotora w otwartym przewodzie doktorskim, oraz
      3. dwa razy w charakterze recenzenta w przewodzie doktorskim lub w przewodzie habilitacyjnym lub w postępowaniu habilitacyjnym – z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  8. Odwołania i wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy należy składać zgodnie z regułami Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Oznacza to między innymi, że przekroczenie terminu skutkuje nieskutecznością odwołania (o ile nie zostanie złożony i zaakceptowany wniosek o „przywrócenie terminu”). Istotną częścią odwołania lub wniosku może być wskazanie na uchybienia proceduralne. Najistotniejsze są jednak te fakty, które w ocenie Kandydata mogły doprowadzić do powzięcia błędnej decyzji.

CZYNNOŚCI

  1. Wybór jednostki prowadzącej postępowanie
  2. Przygotowanie dokumentacji
  3. Złożenie dokumentacji
  4. Ewentualne odwołanie

Strona główna dokumentu